Den 16. juni 2015

Arbejdsretten har optaget Ryanair-sagen til dom

Mandag var der hovedforhandling i Arbejdsretten om fagbevægelsens konfliktvarsler mod Ryanair. Og da parternes advokater omkring midnat natten til tirsdag var færdige med deres procedurer, meddelte Arbejdsretten, at parterne om et par dage får besked på, hvornår der afsiges kendelse. 

Mandag den 15. juni var der hovedforhandling i Arbejdsretten om lovligheden af Serviceforbundets konfliktvarsel mod Ryanair.

Som tidligere omtalt har Flybranchens Personale Union, varslet konflikt mod Ryanair for at opnå overenskomst med det irske selskab. Flybranchens Personale Union er en del af Serviceforbundet, som er tilsluttet LO. Konfliktvarslet er fulgt op af sympatikonfliktvarsler fra en række andre forbund, herunder Dansk Metal.

Ryanair har udtalt, at de vil møde enhver blokade og konflikt med retslige skridt. Derfor har LO anlagt sag ved Arbejdsretten med krav om, at Ryanair skal anerkende, at den varslede hovedkonflikt er lovlig. Ryanair har da også efterfølgende protesteret mod hovedkonflikten. Samtidig har Flybranchens Personale Union meddelt, at konflikten udsættes til femtedagen efter Arbejdsrettens afgørelse. Som en følge af dette er også sympatikonflikterne udsat.

Efter mandagens langvarige retsmøde som sluttede omkring midnat til tirsdag oplyste LO på Twitter, at Arbejdsretten har meddelt, at parterne om et par dage, får besked på, hvornår der afsiges dom.

En dom kan resultere i mindst tre forskellige muglige afgørelser: Dommerne kan give fagbevægelsen ret til at føre en konflikt mod Ryanair. Dommerne kan beslutte, at Arbejdsretten vil spørge EU-domstolen til råds. Eller der kan blive tale om, at behandle sagen ifølge irsk lovgivning.

Hvis Arbejdsretten giver fagbevægelsen medhold i, at konfliktvarslerne er lovlige, kan konflikterne og de varslede sympatikonflikter bryde ud på 5. dagen efter Arbejdsrettens offentliggørelse af dommen.

Parternes påstande
Under sagen har Ryanair protesteret over, at Arbejdsretten skal behandle sagen. Ryanair mener, at det er irske domstole, som skal behandle spørgsmålet om konfliktens lovlighed. Ryanair mener alternativt, at det er EU-domstolen, som skal afgøre spørgsmålet.

Heroverfor har LO på vegne af Serviceforbundet under Arbejdsrettens sagsbehandling fremført, at det af EU’s regler om luftfart fremgår, at ethvert besætningsmedlem skal være tilknyttet en hjemmebase. Det er lovene i landet hvor hjemmebasen ligger, der gælder for besætningsmedlemmerne. Det er fastslået i bl.a. en norsk dom om Ryanair (Norge følger EU-reglerne) og en dansk dom om Sterlings konkurs. Har man base i København, er det altså dansk ret, der gælder. Der betales skat til Danmark. Og Serviceforbundet har også indgået overenskomster for de selskaber, som har base i Danmark.