Den 4. marts 2017


Slutspurt i forligsinstitutionen kan begynde

Lørdag er der indgået forlig på transportområdet mellem DI og 3F Transport. Dermed har forligsmanden nu de vigtigste værktøjer han skal bruge for at strikke et mæglingsforslag sammen - med der går nok et par uger inden at det sker

Lørdag den 4. marts blev der i forligsinstitutionens regi indgået et tre-årigt forlig på transportområdet, mellem Dansk Industri og 3F/Transport. 

Dermed er det andet af de to nødvendige gennembruds-forlig i hus. Transportområdet er det toneangivende forlig indenfor normalønsområdet, hvor timelønnen fastlægges ved selve overenskomstforhandlingerne.

Cirka 15% af de de ansatte på det private arbejdsmarked er omfattet af en normallønsoverenskomst.

Med transportforliget i hus er vejen banet for, at der i de kommede dage kan indgås forlig på en lang række af de øvrige normallønsoverenskomster. Lørdagens forlig omhandler den såkaldte Fællesoverenskomst som dækker chauffører, havnearbejdere og lagerarbejdere. Forliget danner normalt grundlag for øvrige  overenskomster på transportområdet for f.eks. buschauffører mv. Herudover omfatter normaltlønsområdet f.eks. også rengøringsområdet og slagterierne. 


Industriforligets toneangivende rolle
Den 12. februar 2017 blev det første gennembrudsforlig indgået. Det var industriforliget mellem Dansk Industri og CO-industri som omfatter Industriens Overenskomst og Industriens Funktionæroverenskomst, og dermed også ansatte i TDC på det såkaldte tilpassede område.

Medlemsvirksomhederne i Dansk Industri omfattet af industriforliget er i direkte konkurrence med virksomhederne i udlandet. Og Dansk Industri styrer med hård hånd, at ingen andre overenskomstområder indgår forlig, før end der er indgået forlig på industriens område. Industriens område lægger linjen for hele det private arbejdsarbejdsmarked, og er traditionelt dét område som allerførst indgår forlig.

Det kan arbejdsgiverne styre, fordi Dansk Industri er den absolut største arbejdsgiverforening tilsluttet DA. Og på arbejdsgiversiden godkendes eller forkastes overenskomstresultater af DA´s hovedbestyrelse, hvor Dansk Industri har stemmeflerheden.

Industriforliget er et mindstelønsområde, hvor kun mindstelønnen fastlægges ved overenskomstfornyelsen. Den timeløn som den enkelte lønmodtager er ansat på, fastlægges derimod ude på den enkelte virksomhed. Cirka 85% af lønmodtagerne på det private arbejdsmarked er omfattet af en overenskomst som fungerer som en mindstelønsoverenskomst.

Ingridenserne er klar
Selv om industriforliget lægger linjen for hele det private arbejdsmarked kan forligsmanden kun fremsætte et samlet mæglingsforslag, hvis der også er indgået forlig på et normallønsområde. Og det er netop hvad der er sket med transportområdet.

Så i teorien har forligsmanden de ingridienser der skal til for at strikke et mæglingsforslag sammen.

Et samlet mæglingsforslag fastlægger normalt, at de overenskomstområder som ikke inden tidsfristens udløb selv kan indgå forlig bliver "samlet op" af mæglingsforslaget. De områder som tilhører mindstelønsområde får dét resultate som CO-industri og DI har forhandlet hjem ved industriforliget, medens de områder som tilhører normallønsområdet får dét resultat som transportområdet har aftalt.

Men forligsmanden vil formentlig vente et par uger endnu inden at han fremsætter et samlet mæglingsforlag. Normalt er det hovedorganisationernes og forligsmandens succeskriterie, at langt over 90% af lønmodtagerne er omfattet af forlig, således at kun ganske få procent "samles op" af det samlede mæglingsforslag.

Forligsmanden vil givet vis i den kommende uge lægge pres på, at overenskomstområder som byggeriet, rengøringen og slagterierne indgår forlig.

Formentlig vil der ske det, at forligsmanden cirka den 10. marts vil begynde at "skrue bissen på" på for at få de sidste overenskomstområder til at indgået forlig. Til brug for det, har forligsmanden forskellige beføjelser, som først og fremmest handler om, at han kan indkalde parterne til møder i Foligsinstitutionen og presse dem til forhandlingsbordet.

Mæglingsskitse og mæglingsforslag
Sideløbende vil forligsmanden formentlig inden for de næste to uger indlede drøftelser med hovedorganisationen om udarbejdelse af en mæglingsskitse - som er en forløber for et egentlig mæglingsforlslag.

Formentlig vil mæglingsskitsen blev fremlagt den 18. marts plus minus et par dage - og  forligsmanden vil også annoncere en frist for, hvornår de sidste overenskomstområder skal indgå forlig, hvis de vil undgå at blive "samlet op" af mæglingsforslaget. Ved denne procedure med at oplyse om tidsfristerne sikrer forligsmanden også, at overenskomsparter uden for hovedorganisationerne ikke efterfølge kan anlægge sager overfor FN-organet ILO om brud på Danmarks internationale forpligtelser overfor FN om den frie forhandlingsret.

Onsdag den 28. marts er i princippet sidste frist for at fremsætte et samlet mæglingsforslag, men i realiteten kan forligsmanden vente helt frem til lørdag den 1. april. Kun hvis der ikke inden den 2. april er fremsat et samlet mæglingsforslag, vil der udbryde konflikt den 2. april ved normal arbejdstids begyndelse. Alt tyder dog på, at forligsmanden inden da har fremsat et mæglingsforslag, således at en konflikt kun bliver aktuel, hvis mæglingsforslaget nedstemmes.


------

TDC-ansatte

TDC-ansatte som er omfattet af det såkaldte tilpassede overenskomstgrundlag, er direkte omfattet af industri forlige, som blev indgået den 12. februar. Det skyldes at de pågældende er omfattet af Industriens Funktionæroverenskomst med tilhørende Særaftaler og lokalaftaler.

Dog gælder, at Særaftalerne og lokalaftalerne erstatter eller supplerer Funktionæroverenskomstens bestemmelser. Man skal derfor kigge i de enkelte Særaftaler og lokalaftaler, hvis man ønsker at finde ud af, om en fornyelsesprotokol aftalt mellem DI og CO-industri automatisk gælder for TDC-ansatte.

Vi forventer at DI og CO-industri snarest er færdige med forhandlingerne om fornyelse af Særaftalerne. Vi håber på, at vi i næste uge (dvs. ugen som løber fra den 6. til den 10. marts) her på hjemmesiden kan bringe en foreløbig oversigt over hvilke ændringer industriforliget medfører for TDC-ansatte. 

Da resultatet for TDC-ansatte er en del af industriforliget, vil det indgå i et samlet mæglingsforslag fra forligsmanden. Derfor afventer vi resultatet af forhandlingerne i forligsinstitutionen om et samlet mæglingsforslag, inden af Tele Øst indkalder til medlemsmøder. 

Timelønninger

Transportområdet er et normallønsområde, hvor timelønnen fastlægges direkte ved overenskomstforhandlingerne og som hovedregel gælder hele overenskomstperioden.

Man skal være opmærksom på, at industriens overenskomster, som de fleste TDC-ansatte er omfattet af, fungerer som mindstelønsoverenskomster. Her gælder, at det kun er mindstelønssatserne som overenskomstparterne har forhandlet på plads. Dvs. den absolutte bundgrænse, som nyansat personale mindst skal aflønnes efter. Den timeløn som i forvejen ansatte aflønnes efter, forhandles i overenskomstperioden ude på den enkelte virksomhed, typisk hvert år pr. 1. marts. Der er i princippet ikke noget i vejen for, at man i virksomhederne allerede nu kan gå i gang med de lokale lønforhandlinger. Men på en lang række virksomheder vil man formentlig vente med de lokale lønforhandlinger til efter at overenskomstfornyelsen er stemt hjem, hvilket forventes at ske i april måned.


Læs mere om OK17:

____ 

 

20.04.2017: Mæglingsforslaget er vedtaget (opdat. 21/4 kl. 16:01 med delresultater)
19.04.2017: Afstemningsresultatet offentliggøres torsdag kl. 12
27.03.2017: Forligsmanden har fremsat samlet mæglingsforslag
27.03.2017: Mæglingsforslagets betydning for den tilpassede overenskomst i TDC
27.03.2017: Mæglingsforslagets betydning for ansatte i Huawei
24.03.2017: Forligsmanden fremsætter mæglingsskitse
21.03.2017: Medlemsmøder om overenskomstfornyelsen 2017
20.03.2017: DA sender 2. lockoutvarsel til LO
16.03.2017: Forligsmanden indleder forhandlinger med LO og DA om mæglinsskiste på søndag
15.03.2017: Forligsmanden udsætter storkonflikt i yderligere 2 uger
10.03.2017: Status for OK17: Forligs for 75% involverede lønmodtagere
07.03.2017: Industriforligets betydning for TDC-ansatte på det tilpassede overenskomstgrundlag
07.03.2017: Industriforliget og ansatte i Huawei
06.03.2017: OK17: Status fra forligsmanden
04.03.2017: Slutspurt i forligsinstitutionen kan begynde
03.03.2017: OK17: Forhandlingerne foregår nu i Forligsinstitutionens regi
28.02.2017: Forligsmanden følger overenskomstsituationen tæt
22.02.2017: Forligsmanden udsætter de varslede konflikter i 2 uger
22.02.2017: LO-forbund varsler storkonflikt fra 1. marts
13.02.2017: Industriforligets protokollater - OBS: Opdateret den 28. februar 2017
13.02.2017: CO-industris centralledelse anbefaler ja til industriforliget
13.02.2017: Dansk Metals hovedbestyrelse anbefaler ja til overenskomstaftalen
12.02.2017: LO om industriforliget: Perspektivrigt for fremtiden
12.02.2017: OK17: Historisk uddannelsesløft i industrien
12.02.2017: OK17: Planmæssigt - men lang vej endnu....
12.02.2017: OK17: Forlig på industriens område
10.02.2017: OK17: CO-industri og DI indkalder de store forhandlingsudvalg
28.01.2017: OK17: LO/DA-protolollat om varsling af konflikt 
28.01.2017: OK17:LO/DA-protokollat om opsigelse af overenskomster
27.01.2017: TDC skifter arbejdsgiverforening 
04.01.2017: Overenskomstforhandlingerne på industriens område begynder
07.11.2016: Links om OK17
07.11.2016: Forligsmandens beføjelser
07.11.2016: Oversigt over lovindgreb i overenskomstmæssige konflikter
07.11.2016: Det snævre udvalg
06.10.2016: LO og DA aftaler køreplan for OK17
29.09.2016: DI og CO-industri aftaler køreplan for OK17
11.02.2016: Indkaldelse af krav til overenskomstfornyelsen 2017 
06.02.2016: Forventet tidsplan for OK17
06.02.2016: Introduktion til overenskomstfornyelsen 2017